Zajos tcsk - Suzuki GSX-R 600
Fot: Suzuki
Mg a Suzuki marketingstratgi sem gondoltk taln legszebb lmukban sem, hogy a GSX-R modellcsald kzl az ezres lesz 2005-ben a favorit, lesprve sajt kistestvrt a GSX-R 600-ast az eladsi statisztikk lrl. Persze ettl nem dltek kardjukba Hamamatsuban, de a normlis rendet azrt vissza szeretnk lltani az j GSX-R 600-as modellel.
Mi sem lehet annl kzenfekvbb, mint az, hogy a legsikeresebb modelljre ptkezve, annak dizjnvilgt meglovagolva, technikai tudst trktve ptik meg az j hatszzas sportmotort. Az j GSX-R600 nemcsak a bdzst szkteti vrhatan az egekbe, de a nemzeti bajnoksgokban is egy a GSX-R nvhez mlt pozciba emeli a mrkt, hasonlan nagytestvrhez, amelyik szinte mindent besprt az elmlt vben, amit csak el lehet kpzelni. Nem kell mst emltenem, mint a superbike-vb-t, ahol az olasz maffia is fejet hajtott a japn jakuzk eltt, mg ha kimon (Bridgestone) helyett Armani ltnyben (Pirelli) kellett is megkzdenik egymssal. De nem csak az ezres vilgver Suzuki adta a tmpontot a fejlesztsekhez. Egy csapat mrnk is tnak eredt, a vilg versenyplyit jrva, notesszel a kezkben figyeltk a klnbz bajnoksgok futamait. Kikrdeztek minden Suzuki-versenyzt, mondjanak vlemnyt a motorrl, s ruljk el, mit vltoztattak meg sajt maguk rajta, azrt hogy tkpesebb legyen a vas. Mire visszartek Japnba, a mrnkknek kialakult tervk volt. A 600 cm3-es versenykategriban egy nagyon j motorkerkprt akartak alkotni, a dominns GSX-R1000-essel kapcsolatos sszes tapasztalatuk felhasznlsval.
Amikor elszr lttam meg az j modellt a prizsi motorkilltson, titkon remltem, n is az elsk kzt leszek, aki majd egy igazi versenyplyn kldheti meg a szekeret. Mikor mr tudtuk, hogy a helyszn nem ms, mint Ausztrlia legjobb versenyplyja, a Phillip Island-i MotoGP-arna lesz, az izgalom tovbb fokozdott bennem, amit – azt gondoltam – mr semmi nem tud berelni. De tudott! A kedvenc modellemet, a GSX-R750-et is ugyanott s ugyanakkor mutatjk be a sajt fakez munkatrsainak! Mr csak a Suzuki Rt. telefonhvsra kellett vrnunk, amely meg is rkezett, de sajnos a fszerkeszt vette fel, aki, mint verb a meleg blsrra, gy csapott le a lehetsgre. Mr-mr beletrdtem abba, hogy meg kell vrnom a tavaszi napsugarat, s majd valamelyik hazai plyn megismerkednk egymssal, mikor egy httel az induls eltt a komplett szerkesztsg – len a fszerkesztvel – felllt az asztaltl. Ekkor hatalmas kapkodsba kezdtem, ugyanis Ausztrlia vzumkteles, de vgl sikerlt megszereznem, gy vgl mgis nekem jutott a megtisztel feladat.
A melbourne-i repltr tolajtajn kilpve mellbe vgott a dli flteke ksnyri melege, hihetetlenl kellemes, 26 fokos szellvel. Az agyam kicsit bekattant az ideltoldstl, a 24 rs replstl, az vszakvltstl, valamint a 48 rnyi brenlttl, de amikor a szlloda ajtajn bestlva elbotlottam egy GSX-R600-as ezst-fehr (Eurpban valamilyen oknl fogva nem kaphat) fnyezs gynyrsgbe, mindjrt jult ervel gondoltam a msnapra.
A sziget, ahol a versenyplya tallhat, fantasztikusan szp krnyezetet biztost nemcsak neknk, tesztelknek, hanem majd a jv hten ideltogat World SBK-versenyzknek is. Ezen a szigeten mg a pizzsmami is kezt trdelve drukkol a tv eltt, a katari futamot kvet msodik superbike-versenyt nzve az jszaka kzepn. rdekes, hogy olasz ltre, nem a Ducatinak szurkolt, hanem a Suzukinak. Lehet, hogy ez marketingfogs volt a Suzuki munkatrsai rszrl? Ha nem mi vlasztottuk volna az ttermet, tnyleg elgondolkodtam volna a dolgon.
Reggel a plyra rkezsemkor rgi ismerskkel tallkoztam. Az elz kiruccansomkor a Sydney melletti estrenkryti (Nem Eastern Creek-i?) versenyplyn tartott GSX-R1000 Suzuki-bemutatn mr tallkoztam a fldrsz egyik legjobb versenyzjvel, aki ezres GSX-R-rel nhnyszor bezsebelte mr az Ausztrl Superbike Bajnoksg els helyt, br ezt 2005-ben nem tudta megismtelni, mindenesetre nem megy lassan a src, ezt mr egy ve jl tudom. Nhny perc mlva Andrea Meklau dvzlt, aki szintn mint az egyik legjobb suzukis versenyz volt jelen a meghvottak kzt. Meklau az IDM, vagyis a nmet bajnoki cmet szokta megszerezni magnak, 2005-ben, igaz, is msodik lett. Mekirl tudjuk, hogy superbike-vb-futamot is tudott mr nyerni, s jelenleg olyan j formba hozta magt, hogy szerintem most is meglln a helyt a vb-n. Gondolj arra, hogy ebben a pillanatban a Pannnia-Ringen a krrekordtart. Nem rulok el titkot, ha elmondom, hogy mr MotoGP-csapat is tesztel errefel, de a rekordjt mg csak meg sem kzeltettk!
Exkluzv motoros legenda is jelen volt, Kevin Schwantz neve – gondolom – mindenkinek ismers, aki kicsit is foglakozik motorversenyzssel, legalbb a tv eltt. s hogy tud mg mindig motorozni az reg szrcsa? Arrl az ebdsznetben tartott motorozsuk rulkodott; olyan kemny csatt vvott a fiatalabbakkal, hogy leesett az lunk. Kicsit lemaradva figyelte az esemnyeket a fiatal svjci supersportbajnok, s kzjk keldve – hogy mi magyarok nehogy kimaradjunk valamibl – Szab Attila is motorra pattant e ngy kr erejig. Attila hrmjukat figyelte htulrl, az htt pedig a svjci nzegette, vajon hogy a francba megy gy a magyar gyerek, aki nem gyakorolt itt eltte egy hten t, mint k ngyen, de lehagyni valahogy nem sikerlt a mi fiunkat, akinek mg a motor is teljesen idegen volt.
n most nem is az els kt menettel kezdenm a GSX-R bemutatst, hiszen az mg semmit nem rulna el az j motorrl, mert gy mg a legels ppos SRAD-dal is lehetne menni, mint ahogy elszr bklsztam ezen az ismeretlen plyn. A legfurcsbb taln az volt, mennyire keskeny az aszfaltcsk, klnsen a mi plyinkhoz viszonytva. Az egyik leggyorsabb kanyar pont ennek a ringnek a vgn tallhat, amirl a jakarim szerint tudnom kell, hogy hatodik teligzon kell bevenni! Nekem a ltottak alapjn a negyedik fokozat is bven elegendnek bizonyult mg az utols menetben is, de most inkbb menjnk egy krt az j GSX-R600-assal ezen a fantasztikus fekvs, hihetetlenl techniks plyn.
A clegyenesben simn vltok hatodikat, amelyet a GSX-R1000-en mr jl meg szokott fokozatkijelzn is le tudok ellenrizni. A nagyon gyors rfordt kanyarnak s az j, szken fokozott vltmnek ksznheten jl kiforog az utols gang is. A sebessgfokozatok kzel kerltek egymshoz, ezltal szpen nekel a vas, kis fordulatszmessekkel minden vltsnl. A hatszzas blokk fantasztikus magas hangokat kpes kinekelni magbl, s mivel az j modell ersebb anyagokbl kszlt, elengedtk tovbbi ezertszzzal a fordulatszmot. A blokkbl mr-mr valszntlenl magas frekvencia szl, s ez a gyri kipufogval is gynyrt kelt bennem a clegyenes betonfalrl visszaverdve, mg a buksisakon keresztl is, fellltva a szrt a htam kzepn. Hiba van nagy meleg, mgis kirz a hideg, s beleborzongok ebbe a flingbe! Jobbrl az cen kksgt lvezem perifris ltszgembl, balrl a plmafk zldjt rzem. Ebben a pillanatban ugrik be egy kp az Eurosport kzvettsrl, ahogy fantasztikus kamerallsbl jnnek a vb-menk, s a httrben a nagy kksg lthat, ahogy kemnyen veszik a fktvot, miutn egy enyhe lejtbe torkollanak.
Mintha nem lenne elg nagy a temp a fktv eltt, mg az t is segt tovbb gyorsulni. Legny legyen a talpn, aki nem nyl bele a fkbe idejekorn, ugyanis tnyleg nagyon gyorsan lehet megrkezni. sszeszedem a btorsgom, s egy korai fkezs s kt visszavlts utn levgom lapra a vasat, majd azonnal belenylok a gzba, stabilizlva a motort e nagy sebessgnl. A fkhats az j 10 mm-rel nagyobb fktrcskba harap radilis fknyergekkel s ffkhengerrel mg fm fkcs nlkl is lmnyszmba megy. Olyat lasst a motoron, amekkort csak akarsz, teht ha azt tallod ki, hogy te most tugrasz a kormny felett ktszznl, ez csupn elhatrozs krdse, a fk meg tudja csinlni. Ez persze nagy rutint is kvetel tled, ugyanis vletlenl treplni a kormnyt nem valami j jtk.
Ennl a magas fordulatszmnl egyszerre kettt visszargni elg nagy btorsg, de az j, ebben a kategriban mg nem mindenkinl alkalmazott csszkuplung jl jn, br a szk fordulk eltt, ahol kettesig visszavered, mg nagyobb segtsgedre lesz majd. A motor irnytsa a gyerekjtk kategriba tartozik, mert simn behozom a rzk mell, igaz, a versenyzk szerint ebben a kanyarban ez nem fontos. Egy rvid egyenes szakasz utn jn egy trkks balkanyar, amelyet simn lehet negyedikben venni, de a j kigyorsts miatt a harmadik fokozat volt a leginkbb clravezet. Most nem felejtek el visszavltani, ezrt valami elementlis ervel tol ki a kanyarbl, de gy, hogy kzben akr szendvicset is ehetnk fl kzzel, olyan nyugodtan viselkedik a motor. A Suzuki mrnkei meghosszabbtottk a hts lengvillt, ezzel jelentsen jobb tapadst elrve a hts kerken. A kis mregzsknak nyugodt lelkiismerettel lehetett koppansig rngatni a gzkart – legalbbis az els ngy krben –, mert ezutn a tlmelegedett utcai gumik vesztettek a tapadsukbl.
Az eleje nem knnyl el, hiszen az elrbb kerlt forgspont miatt nem tudja olyan mrtkben megvltoztatni a motor geometrijt, hogy ettl csopperes stlusban ki kelljen szlestened a kigyorst szakaszt. Ennek persze az egykerekez kirlyok kevsb fognak rlni, ugyanis mg az elz modell kettesben is feltornszta magt, ez a gp a hossz els fokozattal mg egyesben sem knnyen adja el a mutatvnyt. Viszont cserbe olyan nyugodt viselkedssel ajndkoz meg, amitl azt gondolod, nem is msz jl, de valjban a krid arrl tanskodik, jelen pillanatban te vagy a msodik leggyorsabb a plyn. Ha ezt nem a „tanr r” Meklau mondja, el sem hiszem. Ebbl a jobbosbl kigyorstva kettt vltunk felfel: egyet, mert kiforog tiltsig a hrmas fokozat, mire a rzk szlhez rek, az tdiket meg azrt pccintjk be, mert jn egy igazn gyors balos, amelyet szeretnnk rettenetesen nagy sebessggel bevenni. tdik, teligz, trded meg a fldn! Azt hiszem, aki ezt egyszer kiprblja, adrenalinfggsget kap tle. A futm feszessgre nem lehet panasz, mert mg ilyen tempnl sem csuklik ssze a dagadt testem alatt – ezzel esetleg jelents szabadmagassgot vesztve. Aki ltott ide bereplni, elismeren nyilatkozott a tempmrl, br az igaz, a kvetkez les jobbos eltti fktv s a rettenetesen szk fordul nem szerepelt a kedvenceim kzt, gy ott simn behoztk a lemaradst. Az ominzus kanyar az egsz plya ritmust gy konkrtan szarr vgta, s ez bizony engem is kizkkentett a tempmbl. De inkbb szrjak el egy lass rvid szk fordult, mert itt kevesebb idt fogok elveszteni, mint ha egy hossz gyorsat vennk be rosszul. A gp ebben a kanyarban kevsb hajland fordulni – hasonlan az eldjhez –, kiss jobban is szkthetn az vet. Egy hegyes versenygumi persze azonnal orvosoln ezt a helyzetet.
A kvetkez balos csak egy hajszllal nagyobb rdiusz, mgis csodlatosan s magabiztosan kanyarodik benne a Suzuki! Nem beszlve a kvetkez, szintn flelmetes tempj S-kanyarkombincirl, ahol a gumik minden egyes rezdlst ismt fantasztikusan jl jelzi. Ilyen jl nem sok motor tud informlni, pldul jelen esetben arrl, ahogy a BT014 kzeledik a tapadsrt folytatott harcban a csatavesztshez. A Suzuki tisztn rezteti veled, hogy itt most ennyi a maximum, ennl tbbet csak valami furfanggal lehetne kiprselni ebbl a konfigurcibl. Pldul jobban le kellene mszni a motorrl, ezzel kisebb dlsszget lehetne elrni. Ez esetben viszont nagyobb lgellenllssal kell szmolni, ami lehet, hogy ennl a tempnl mr tbbet rt, mint hasznl. A Suzuki mrnkei t szzalkkal jobb lgellenllsi tnyezt tudtak kicsikarni a szlcsatorns ksrleteik sorn, gy nagy kr lenne az egszet elrontani a dagadt testemet kilgatva a menetszlnek, mint egy vitorlt. Teht maradok sszekuporodva a plexi rnykban. Ez ugye norml esetben semmi klnset nem jelentene, de az n habtestem nem igazn emlkeztet egy motorversenyzre, taln inkbb egy szumsra, ennek ellenre a tank kialaktsa olyan jl sikerlt, hogy mg nekem sem esik nehezemre hasra vgni magam a motoron.
A kvetkez, belthatatlan dombra felvel kanyar taln az egyik legizgalmasabb rsze ennek a ringnek. Mivel semmilyen informcid nincs arrl, hova szeretnd terelni a motort, csak emlkezetbl lehet j vet tallni rajta, ami ilyen kevs gyakorls utn nem lesz egyszer feladat. Ennek ellenre a lelkesedsem nem kicsi, mert ez az egyetlenegy kanyar, ahol a Suzuki lbtartjrl ler a csizmm koptatja. Ennek a domb emelkedse lehet az oka, mivel kicsit jobban sszel a gtl, gy itt egy kicsit tbb szabadmagassg jl jnne. A Suzuki GSX-R600-ason – egyedlllan a szriban – hrom fokozatban llthat lbtartkonzolt alkalmaznak, amelynek belltst a boxban nhny perc alatt el tudjuk vgezni. Erre persze nekem most semmi szksgem nincs, legfeljebb, ha nem utcai gumival karistolnk, akkor elkpzelhet, hogy kellene a magassgot nvelnem.
A domb utn egy flelmetes lejtben tallod magad, ahol kptelensg rendesen eltallni a fktvot, ennl pedig mr csak az vet nehezebb belni az les jobbkanyar bevtelhez. Ha nem teljesen a szlrl veszem, elszrom a plya egsz tovbbi szakaszt, mert nem leszek elg gyors a kvetkez, vgelthatatlan, clra rvezet balkanyarban, gy a clegyenesben sem. rdekes, hogy a versenyeken itt az les jobbosban szoktk egymst kifkezni bellrl, csak azt nem tudom megrteni, ezek utn, hogy fordulnak itt be? Ebben a krben kicsit ksn nylok a fkre, ezrt jobban belekapaszkodom a kormnyba, kzben a fogaimat csikorgatva szortom a trdeimmel a tankot, nehogy trepljek a kormny felett. Az els, kt millimterrel vkonyabb j fejleszts fejen ll villk a nagy terhels ellenre pldsan szerepelnek, hiba a rettenetes nagy slyom, hiba llok kzen a kormnyon, de mg a lejts t sem tudja kiakasztani a motor elejt. A futm azrt lett vkonyabb, hogy javtsanak a srldsi tnyezn, persze ezt nem lehet szrevenni menet kzben. Na mindegy, valahogy elszerencstlenkedem, s beeresztem lesz, ami lesz alapon ebbe a szk, hegyes szg fordulba a vasat, s ismt jobb fordulkonysgrt shajtozom.
Teht egyetlen egy problmm van a motorral az egsz plyn, mgpedig a kt legszkebb fordulban. Ennek ellenre jelen esetben nem vltoztatnk a vason, mert a tbbi szakaszon viszont osztlyon felli stabilitst s kanyarsebessget kapok akr teligzon is, s ezt egy geometrialltssal nem szeretnm elveszteni. Viszont ha – mondjuk – az Euroringen kellene tesztelnem, akkor rdemes lenne megemelni a seggt, hiszen ott erre a stabilitsra nem lenne ilyen nagy szksgem. Nagy nehezen kivergdm ebbl a szk kanyarbl, de jelents fordulatszmesssel kell szmolnom. Igaz, ennl az j modellnl mr nem jelent olyan rettenetesen nagy tragdit a dolog, mert az als s kzps tartomny nyomatka jelents mrtkben megntt. A rgebbi modellel itt egy rkkvalsgig eltartana, mg a motor ereje visszatrne, csak egy kuplungba nyls tudna segteni. Az j GSX-R600-on viszont mr egy power szelep nveli a nyomatkot, amelynek ldott j hatsa most rzdik igazn, gy a kuplungot bkn hagyom, s a nagyon rvid egyenes szakaszon bevltom a harmadikat, pedig mg nem forgott ki a motor, de a meglv nyomatkot nagy lvezettel meglovagolva koncentrlok a plya egyik legtrkksebb kanyarkombincijra, a clra rvezet dupla balkanyarra.
Itt rzem igazn a motorslypont lejjebb vitelnek jtkony hatst, mikor a trdemmel t kell lendtenem a gpet jobbrl balra. Biztos, hogy a komplett kipufogrendszer motorblokk al csomagolsa ebben nagy szerepet jtszik, de maga a motor teljes talaktsa – vagyis alacsonyabb ptse, valamint lervidtse, illetve a vlttengelyek fggleges sk elhelyezse, amely lehetv tette a ftengelyhez trtn minl kzelebbi elhelyezkedst, gy az egsz blokk kompaktabb kivitelt – egyttesen adja az j GSX-R hihetetlen knnyed vezetsnek rzett. Mire a hossz kanyar els szakaszbl kikeveredem, mr tehetem is t negyedikbe. A mdostott vltvillk segtsgvel nagyon knnyen s preczen kapcsolhatk a fokozatok, egyltaln nem kell odafigyelnnk a fl- vagy a visszavltsokkor. Most is csak arra kell koncentrlnom, hogy a lehet legjobb vet talljam meg, hogy a clegyenesre nagy tempval rkezzem – a stopperrt markolsz Bridgestone mrnkeinek legnagyobb rmre. Hogy nekik is rszk legyen abban a fantasztikus lmnyben, ahogy a hatszzas blokk vgigvlti a clegyenest, a lehet legkzelebb terelem a motort a betonkertshez.
Megprblok egy az elznl rvidebb fktvot venni, gy flelmet nem ismerve teligzon szguldok hatodikban a vilg taln egyik legflelmetesebb jobbkanyarja fel. Az agyamon tfut a gondolat, ha n itt most egyenesen kirobogok, majd valahol Tasmaniban tallnak meg a motor maradvnyaival egytt. Csak azt szeretnm mondani, ezt a kanyart hatodik teligzon szerintem nem lehet bevenni, gyhogy ismt visszargok kettt, s bevezetem a motort a rzk mell. A hozzrtk ltalban azt szoktk mondani, ha egy futmrl nem rzed, hogy dogozik alattad, akkor mkdik jl! Ennek tudatban a Suzuki futmve fantasztikusan sikerlt, hiszen ha agyontnl, akkor sem tudnm neked megmondani, hogy a Phillip Island-i versenyplya aszfaltja sima vagy rumplis. Fogalmam sincs rla! lltlag itt a cl vgn, ha szken tartod, ott rossz a plya minsge, de n ebbl konkrtan semmit nem vettem szre. De most nem is erre sszpontostok, hanem arra, hogy a kvetkez jobbosba fk nlkl csak egy visszavltssal tudjak elfordulni...
Szvem szerint tovbb utaztatnlak ezen a fantasztikus ringen, hiszen most kezd igazn izgalmass vlni a motorozs, ugyanis kezdem utolrni az elttem 20 msodpercenknt kiengedett kollgkat, de a folytatst majd egy sszehasonlt tesztben olvashatod errl a motorrl. Nagy krdsek maradtak megvlaszolatlanul a teszt utn. A Kawasaki s a Triumph kbcentielnyt le tudja-e majd kzdeni a Suzuki a j futmvel, fantasztikus fkrendszervel s meghizlalt kzptartomnyi nyomatkval? A Yamaha – rnzsre MotoGP-elemeket felvonultat futmve – vajon tud-e tbbet a tbbieknl, miutn kiderlt, hogy a Forma–1-es fordulatszmcscsa csak kacsa volt, az jsgrknak sznva? s a tbbszrs supersportgyztes Honda a felhasznlbart viselkedsvel akr gyorsabb is lehet mindenkinl?
Egy biztos, objektv vlaszt majd csak a stopper ad, de az is csak akkor, ha tbb pilta tesztel egytt, s ahova versenyzket is meghvunk! A Suzuki j modellje kemny ellenfelekbe tkzik majd, az viszont biztos, az ellenfelek sem szmthatnak sok jra vele szemben!
Mszaki adatok
Blokk: soros ngyhengeres, ngytem, vzhtses
Hengerrtartalom: 599,4 cm³
Furat x lket: 67 x 42,5 mm
Srtsi arny: 12,5:1
Keverkkpzs: SDTV, 40 mm-es szvcs-tmr
Hajts: 6 fokozat vlt, lnc
Max. teljestmny: 126 LE 13500 ford./percnl
Max. nyomatk: 67,7 Nm 11500 ford./percnl
Vz: dupla alumnium hdvz
Futm: (E) teljesen llthat fordtott villk (H) teljesen llthat rugstag
Fkek: (E) 2 x 310 mm-es trcsk, ngydugs, radilis nyergek (H) 220 mm-es trcsa, egydugs nyereg
Kerekek, gumi: nttt alumnium, (E) 120/70-ZR17 (H) 180/55-ZR17
Villaszg / utnfuts: 23,8º / 97 mm
Tengelytv: 1400 mm
zemanyagtank: 17 liter
Szrazsly: 161 kg
Importlja: Magyar Suzuki Rt.
r: 2 498 000 Ft |