Robog-tuning rovatunkban ezttal az 50 cm3-es automata robogk tuningolsnak alapjairl runk. Nem tudjuk elgg hangslyozni, hogy a tuningols sorn a motor gyrilag megadott mszaki paramterei a tu-ning „mlysgtl” fggen megvltoznak. Ez a mvelet azt eredmnyezheti, hogy robognk jogilag mr nem a segdmotoros kerkpr kategriba soroland. Ha a trvny betit tiszteletben akarjuk tartani, akkor a segdmotoros kerkprknt zemeltetett ktkerekeket szinte kivtel nlkl le kellene vizsgztatni s motorkerkprnak minsteni. Ugyanis a segdmotoros kerkpr olyan kt-, hrom-, vagy ngykerek jrm, amelyet 50 kbcentit meg nem halad lkettrfogat, belsgs motor — vagy legfeljebb 4kW teljestmny egyb motor — hajt, tervezsi sebessge 45 kilomter/rnl nem nagyobb, s sajt tmege legfeljebb 350 kg. Ezeket a jrmveket 14. letvket betlttt, hajtsi engedllyel vagy „B” kategris jogostvnnyal rendelkez szemly vezetheti. Teht ha ktkereknk lkettrfogata ettl nagyobb vagy gyorsabb haladsra kpes, akkor mr rendszmkteles s megfelel kategris jogostvnnyal vezethet kzton.
Minden 50 cm3-es robogt fojtssal ltnak el gyrilag, ami azt jelenti, hogy 45 km/rnl nem kpes gyorsabb haladsra. A fojts lehet:
1. Elektronikus, ami a korltozza a motor maxi-mlis fordulatt s ezltal a sebessget. 2. Mechanikus, ami korltozza az tttel nvekedst a szjtrcsn. 3. A fojtst elhelyezhetik a kipufog-, illetve a szvrendszerben.
Nhny gyrt a fenti mdszerek kombincijt alkalmazza. A kvetkez tuning s teljestmnynvel beavatkozsokkal csak abban az esetben rhetnk el eredmnyeket, ha a gyrtk ltal elhelyezett fojtst eltvoltjuk.
Ngy alapvet terleten tudunk teljestmnyt nvelni:
1. kipufog rendszer 2. hengerrtartalom 3. tttelezs 4. karburtor
(A fenti lista a tuning-beavatkozsok logikus sorrendjt mutatja.)
1. Kipufog rendszer Szmos kipufogtpus hozzfrhet: Vannak azok a kipufogk, amelyek kis teljestmny nvekedst kpesek elidzni eredeti motorfordulaton, ilyen pl. a Sito Plus.
Van olyan tpus, amely kb. 20%-os nvekedst idz el, de az eredetinl magasabb fordulaton, s szksg van arra, hogy ehhez az tttelezst is hozzlltsuk annak rdekben, hogy optima-lizljuk a teljestmnyt. Ilyen pl. a Leo Vince SP3
Rezontordob, amely kb. 50% teljestmnynvekedst eredmnyez magas fordulatszmon, de emiatt lltani kell az tttelezsen s nhny esetben a kuplungot is mdostani kell. Pl. Leo Vince kzzel gyrtott kipufogk A teljestmny nvekedse magasabb fordulaton nagyobb cscssebessget fog eredmnyezni, mgpedig a fordulatszm nvekeds arnyban. (ha a gyri tttelezsen nem vltoztatunk).
ltalban a gyri motorok kb. 7000 ford./perc fordulaton prgnek. Az SP3 kipufogk ehhez kpest kb. 750-1000 ford./perccel magasabb fordulatot biztostanak, mg a kzi gyrts kipufogk akr 1750-2000 ford./perccel magasabbat is.
2.Hengerrtartalom nvelse - nagyobb trfogat henger kit hasznlata Szmtalan henger kit-et tallunk a tuningalkatrsz-gyrtk termkpalettjn, Malossi, Polini, DR, Eurocilindro, hogy csak nhnyat emltsek. Az ezektl a gyrtktl szrmaz utcai kitek hasznlhatk a gyri, vagy extra teljestmnyt biztost specilis hengerfejjel egyarnt. Ezek a kit-ek ltalban ntttvas hengerek alumnium hengerfejjel, s a motor gyrilag elrt fordulatszmn mkdnek, esetenknt egy rnyalattal mg magasabban is.
A Malossi, a Polini s az Eurocilindro alumnium kiteket is kszt Nicosil bevonat hengerfallal, ami nagyobb teljestmnyt s nyomatkot eredmnyez. Ezek a kitek ltalban hengerfejjel egytt kaphatk. A teljestmny nvekedse ellenre ezek a tu-ningszettek nagyon megbzhatak, ami a henger bevonatnak kedvez h leadsi tulajdonsgnak ksznhet.
Hozzfrhet mg Malossi, Polini s Eurocilindro versenyhenger, amelyek klnsen nagy teljestmnyt adnak le, de nem igazn alkalmasak utcai hasznlatra, mert rettenetesen sok karbantartst ignyelnek.
3. tttel Az tttelezs termszetbl addan az tttel nvelsvel csak nagyon kis vgsebessg nvekedst rhetnk el. Mg a jelents motorer-nvekeds sem fog ezen vltoztatni, ha az tttel tlsgosan hossz. Az tttel kitek segtsgvel motortpustl fggen akr 70%-kal is nvelhetjk az tttel nagysgt, aminek segtsgvel a gp elrheti a 110-120 km/rs vgsebessget is (a motor megfelel teljestmnye mellett).
4. Karburtor Gyrilag a karburtorok toroktmrje 12 mm krli, ami egy 50 kbcentis motor szmra tkletesen megfelel, azonban ha a hengert 70 kbcentisre cserljk (fleg ha azok kzl is egy nagyobb teljestmnyre) egy nagyobb karburtor segtsgvel plusz lerhz juthatunk. A legtbb utcai kit szmra egy 17 mm-es karburtor tkletesen megfelel. Ezek a 17 mm-es karburtorok megvsrolhatak automata, illetve kzi mkdtets szivatval egyarnt. Akr 22 mm-es toroktmrig. A motor paramtereitl fggen szksg lehet a membrnvezrls, illetve a karburtorhoz illeszked gumicsonkok mdostsra is. Ezek beszerzse tovbb nveli a tuning kit egybknt sem alacsony kltsgt.
sszegzs
Mindennapi hasznlatra sznt robognk teljestmnyt egy ntttvas hengerszettel, egy karburtor szettel, az tttel mdostsval, illetve a kipufog fojtsnak eltvoltsval krlbell ktszeresre nvelhetjk. De azok, akik ettl tbbre vgynak beszerezhetik a legnagyobb teljestmny ntttvas hengereket, vagy alumnium versenyhengert, illetve MHR Malossi hengert. Ezek rendkvli teljestmnyre kpesek, ppen ezrt klnleges sebvlt—alkatrszekre is szksg van, amelyek kpesek megbirkzni a megnvekedett teljestmnnyel. Pldul klnleges kuplung s hts szjtrcsa, amelyek segtsg-vel a sebessgvlt mg pontosabb lesz. A hts kszjtrcsa cserje miatt hozz ill varitort is be kell szereznnk. Tovbb tuningftengelyt is be kell ptennk, ami elviseli a magasabb fordulatszmot s nagyobb teljestmnyt. Ezek a ftengelyek rendkvl megbzhatak, amennyiben j minsg kttem olajat hasznlunk s a motor fordulatszma nem tlzottan magas. Ha a motor fordulatszmt 11 500 ford./perc alatt tartjuk, a ftengely, a henger, illetve a szimmeringek kopsa nem lesz arnytalanul nagy a teljestmny nvekedshez kpest. A versenyhengerek versenykipufogval prostva hajlamosak 13 000 ford./perc fordulatszmon zemelni, ami rendszeres karbantartst ignyel ahhoz, hogy megbzhat is legyen. Minl ersebb a motor, teljestmnyt annl szkebb tartomnyban adja le, ezrt elengedhetetlen a sebvlt tkletes mkdse. Ha a tuningalkatrszek nem megfelel kombincijt hasznljuk, a sebvlt nem fogja tudni hatkonyan tadni a teljestmnyt a hts kerknek. Sz. B.
|