Robog vsrls, tuningols eltt nem rt tisztban lenni azzal, hogy mit is rejt a robi belseje.
Teht: ki gyrtotta, mennyire bevlt konstrukci, van-e hozz tuning alkatrsz, jl tuningolhat-e? Az alkatrsz vlogatst, vsrlst is megkny-nyti, ha tisztban vagyunk vele, mit is keresnk, hol kell keresni, mivel vlthat ki.
A robogk motorjait 5 nagy kategriba sorolhatjuk: Minarelli, Piaggio, Peugeot, Morini, Aprilia-Suzuki Nzzk sorba mik a jellemzik, milyen gyrak ptik be ket, mit kell tudni rluk. LC - Liquid Cooled=folyadkhts AC - Air Cooled=lghts Rvid blokk: a motorblokk rvidebb, ltalban 8-10 -es kerkmrettel. Hossz blokk: a hosszabb felpts motorblokk, 12-13 vagy nagyobb(Scarabeo) mret kerkkel
1. Minarelli Az egyik legrgebben s legtbbet hasznlt, jl bevlt konstrukci. Ha j minsgben legyrtott Minarelli motoros robogt vsrolunk, biztosak lehetnk benne, hogy megbzhat trsunk lesz. Yamaha, MBK, Malaguti(kivve Crosser), Italjet(Dragster), Beta, KTM, Aprilia(kivve a Habana s a 2000 utni gyrts SR-ek), Benelli (2003-ig) modellekben tallhat ilyen blokk. Meg kell mg emlteni a Tvol-kelet gyngyszemeit is, sokan hasznljk a Minarelli blokkot, sajnos nem mindig megfelel minsgben kerl gyrtsra, de szerencsre akadnak j pldk is. A Minarelli motor 5 fle varicija: – CW tpus: Lghtses, llhengeres, hossz blokk (Amico, Booster, BW'S) – CY tpus: Lghtses, fekvhengeres, rvid blokk (Sonic AC, F10, 3KJ Jog) – CA tpus: Vzhtses, fekvhengeres, rvid blokk (Sonic LC) – MY tpus: Lghtses, fekvhengeres, hossz blokk (Neos, Ovetto, Rally, F12 AC, SR WWW) – MA tpus: Vzhtses, fekvhengeres, hossz blokk (Aerox, Nitro, SR Stealt, F15, F12 LC) Az llhengeres modellnl a gyertya fggleges helyzetben van, a szvcsonk a henger als rszhez van rgzitve. A fekvhengeres varicinl a hengert megdntttk a trnyers rdekben, a gyertya a menetirny fel mutat. A szvcsonk a forgattyshzon helyezkedik el. Klnbsgek: Ftengely: Fekvhengeres (CY, CA, MY, MA) modellekbe egyforma ftengely val, az llhengeresbe(CW) egy ms mret. Variomatik: '98-ban volt vlts, legegysze-rbben arrl ismerhet fel, hogy a rgebbi modellnl a kuplung tmrje 105mm s ktpofs, az jabbnl pedig 107mm az tmr s 3 pofs. kszj, vgtttel: a rvid blokkba (CY, CA) msfajta alkatrszek valk, mint a hosszakba (CW, MA, MY), oda kell figyelni.
2. Piaggio
A msik nagy ismert s elismert gyrt a Piaggio-Gilera gyr. Ilyen motort tallunk az sszes Piaggio, Gilera, Vespa modellben, a 2003 07. utni gyrts SR s SR Pure Jet robogkban s a Derbi gyr is csatlakozott a konszernhez, 2004 ta ezek is eredeti Piaggio blokkal kszlnek. Ngy fejlesztsi lpcst klnbztetnk meg ezeknl a motoroknl: I. szria 91-94-ig kszlt, hossz s rvid blokkal is, 17x13,5-s mret rpslyokkal. II. szria: az tdolgozott varici elszr elke-rlt a TPH/NRG modellekbe, 16x13 as grgkkel, jfajta kuplungharanggal s kuplunggal. III. szria: Stalker s Runner modellek megjelensvel jabb vltoztatsok a motorban s a variban is.(19x15,5 rpsly). A hts varitortrcst megnveltk, a kuplung s a kuplungharang maradt. Kisebb vltoztatsok voltak mg a varitor oldaldeknin s a vari-trcsn. IV. szria: a legmodernebb varicit Hyper2 nven is ismerhetjk, 2000 ta kszl, jelents fejlesztsekkel az elzekhez kpest: szriatartozk lett a kataliztor s a hozztartoz frissleveg szelep, ami a jobb katalizlst segti. Minden motor gyrilag(!!!) 17,5 karburtorral kszl. Kisebb vltoztatsok a hajtsnl is voltak. 2003 ta gyrtjk a Hyper2 motoroknak az injektoros varicijt is. A befecskendezs motor neve: Pure Jet, ala-csony fogyaszts mellett nagyon j teljestmnyt nyjt.( a tuningja mg csak most van kiforrban)
Piaggio tpusok: A1 Lghtses, hossz blokk, 1. szria, 91-94 (Free) A2 Lghtses, rvid blokk, 1. szria, 91-94 (Zip, Sfera) A3 Vzhtses, rvid blokk, 1. szria, 91-94 (Quartz) B1 Lghtses, hossz blokk, 2. szria, '95-tl (TPH, TPH-X, Storm) B2 Lghtses, rvid blokk, 2. szria, '95-tl (Sfera RST, Zip Fast Rider) B3 Vzhtses, rvid blokk, 2. szria, '95-tl (Zip SP) B4 Vzhtses, hossz blokk, 2. szria, '95-tl '98-ig (NRG,NTT) C1 Lghtses, hossz blokk, 3. szria, '98-tl (Stalker, NRG Extreme AC) C4 Vzhtses, hossz blokk, 3. szria, '98-tl ('98-ig (NRGmc2 DD,NRG Extreme LC, Runner) D1 Lghtses, hossz blokk, 4. szria, '00-tl (NRG mc3 AC) D2 Lghtses, rvid blokk, 4. szria, '00-tl (Vespa ET2, ZipII Cat) D3 Vzhtses, rvid blokk, 4. szria, '00-tl (Zip SP 2000) D4 Vzhtses, hossz blokk, 4. szria, '00-tl (NRGmc3 LC, DNA) E1 Vizhtses, hossz blokk, 5. szria, '03-tl Pure Jet/injektoros motor (Runner)
3. Peugeot A Peugeot motorok nagy hasonlsgot mutatnak a Honda motorjaival, de mindig beiktattak kisebb vltozsokat. Az elsgenercis, vkony ftengelyes, rvidblokkos modellek mr alig megtallhatak. (Rapido, SV geo). A msodik genercinl mr hossz blokkosak voltak a Peugeot robogk, jfajta fteneglyt ptettek a Buxy s Speedake modellekbe. Itt jelent meg elszr egy vizhtses modell a Speedfight. A harmadik szakaszban csak a kipufogn s a hts varitrcsn vltoztattak. Nagy technikai fejldst nem mutatnak a Peugeot motorok. A kezdetektl fogva napjainkig a forgattyshz oldaln tallhat a szvcsonk, ami nem a legoptimlisabb megolds. A 2002 ta gyrtott injektoros modellek jelentenek jdonsgot: Jet Force TSDI, Looxor TSDI Klnbsgek: A hengerek megegyeznek, lg- s vzhtses varici van csak. A vggtttelnl msfajtt ptettek a vizes s levegs modellbe, valamint eltr kerlt a klnbz nagysg kerekekhez is.
4. Morini
Italjet Formula, Atala Hacker, Derbi Vamos, Malaguti Crosser, Suzuki Adress A felptskbl kvetkezen a Morini motorok, nem tartoznak az ers s jl tuningolhat motorokhoz. (Sok id, pnz s munka befektetsvel azrt ezekbl is lehet teljestmny kiknyszerteni). A legnagyobb problma a ftengely, mert nem tlti ki a sonka teljesen a hzat, ezrt csekly az elsrits a forgattyshzban. Msik nehzsg a mlyen l membrnhz.
Tpusok: A Lghtses, hossz blokk (Hacker AC, Crosser, Formula AC) B Lghtses, rvid blokk (Vamos) C Vzhtses, hossz blokk (Formula LC) 5. Suzuki-Aprilia
Nem teljesen klnll tpus, Morini blokk az alapja, ms gyrtktl is tvettek elemeket.(Piaggio, Minarelli). SR 2000 LC, Habana, SR Di-Tech, Katana. Az egyes gyrtk is klnbz megoldsokat hasznlnak, pldul a Suzuki Katana s az Aprilia SR 2000 LC kzt is szmos klnbsg van. Az Aprilia 2003 07 h ta mr nem ilyen blokkot pt be.(Piaggiot). Tuningols eltt rdemes figyelembe venni, hogy minl tbb gyrt pti be a vlasztott robog blokkjt, annl tbb alaktrsz tallhat hozz. Elfogulatlansg nlkl llthat, ha tuningolni szeretnnk akkor clszer egy Minarelli vagy Piaggio-blokkos robogt vlasztani, de nem felttlenl kell egy robogt tuningolni s szp motor egy Peugeot Jet Force s egy Honda X8R is! Az ismeretek tkrben mindenki ignyeinek megfelelen tud vlasztani.
|